11 Ağustos 2009 Salı
UZAKDOĞU PAZARI
Hafta sonu Çin'in başkenti Pekin'de Inter ve Lazio arasında Süper Kupa finali oynandı. İtalya'da 4. kez bu final ülke dışında yapıldı. Peki Real Madrid , Chelsea , Inter , Barcelona , Manchester United gibi dünyaca kulüpler sezon öncesi neden Amerika veya Uzakdoğuyu tercih ediyor ? Cevabı çok kısa ve net. Para ! Ama maddi gelir sadece organizasyonlara katılması için verilen parayla sınırlı değil. Çünkü özellikle Uzakdoğuda futbol pazarı açısından müthiş bir potansiyel var. Madem konuya Inter-Lazio finaliyle başladık bu konuda en çarpıcı örneği Çin'den verelim. Dünyanın en fazla nüfusuna sahip ülkesinde tam 26 milyon kişi futbol oynuyor. Bunların sadece 771.000'i lisanslı ve ülkede 2200 kulüp var. Ama potansiyel olarak İtalya'nın tam 22 katı. Çünkü çizmede yıllar geçtikçe tribün gelirleri ve seyirci ortalamaları düşüyor. Formula 1'i izlemek için para döken italyanlar artık eskisi gibi futbol kulüplerine ek gelirler sağlayamıyorlar. Ülkede 5 milyon futbol oynayan var. Bunun 1,5 milyonu lisanslı. Kulüp sayısı ise 16.000. İngilterede yapılan bir araştırmaya göre Çin nüfusunun %78'i Avrupa liglerini takip ediyor. Bu ilgiden en çok nasibini alanlar İtalyanlar.Futbol sevdalısı olanların %38'i Milan , %22.4'ü Real Madrid , % 21.6'sı ise Manchester United'a sempati duyuyor.Juventus 4 , Inter 5 ve Chelsea 6. sırada yer alıyor. Çin halkı sadece sempati duymakla kalmayıp bu takımların formalarını satın alıyor , özel turlarla kulüpleri ziyaret ediyor ,önemli rakamlar ödeyerek özel tribünlerde maçları izleyebiliyor veya takımın uçağıyla yolculuk yapıyor. Çin Süper Ligi'nin dünya futbolunda pek yeri olmasa da sponsorluk için aynı şeyleri söylemek imkansız. Büyük şirketler futbol pazarından yararlanmak için yüklü rakamları gözden çıkartıyorlar. Örneğin 2004'de Siemens , 2006'da İngiliz Iphox , 2007 ve 2008'de Kingway Brewery şirketleri lige sponsor oldular. Şimdi ise Pirelli 2011 yılına kadar adını Çin Süper Liginin önünde kullanacak. Uzakdoğudaki büyüyen futbol endüstrisine bir örnek de İngiltere'den verelim. 2006 yılında Sheffield United Chengdu Wunio kulübüne sponsor oldu ve adı Chengdu Blades olarak değiştirildi. United , bununla da yetinmeyip Hong Kong Federasyon Kupası'na sponsor olarak , kupanın Sheffield United FA Cup olarak düzenlenmesini sağladı. İşte dünyanın en büyük kulüpleri çarpıcı örneklerde gördüğünüz sebepler yüzünden binlerce kilometre uzağa seyahat ediyor ve binlerce kilometre uzaktaki pazarın içinde kendine en büyük yeri sağlamaya çalışıyor. Bir ufak not daha. Çin'de futbolcuların yıllık geliri 80-250 bin dolar arasında. Federasyon sınır koymuş. 600 bin dolardan fazla kazanamıyorsunuz. Yabancılar için de bu rakam 1 milyon 100 bin dolar. Düşünüyorum da milyon euroları sokağa atan bizim kulüpler Çin'den transfer yapsa , futbola gönül vermiş bu insanların ilgisini Türkiye'ye çekse kötü mü olur ?
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
3 yorum:
biz anca avusturya'da, almanya'da kamp yapalım.bir çin turu yapmalı bizim 3 büyüklerden biri de..
Futbolda başarıya bu denli endeksli kulüplere sahip olduğumuz sürece imkânsız görünüyor.
Çin den para gelecek diye Çin den oyuncu transfer eden ve harcadığı paranın karşılığını biraz olsun gören üst ve orta düzey takım yok Avrupa'da. İşe yarar diyebileceğimiz 3-5 orta düzey oyuncu var Avrupa'da oynayan. Ayrıca Çinlilerin gerçekten forma alarak Avrupa kulüplerine kazanç sağladıklarını asla düşünmüyorum. Çin'e 3 kez gittim. Aradığınız her takımın formasına 10-15 dolar ödeyerek ulaşabiliyorsunuz. Hatta bizim 3 büyüklerin formaları buna dahil. Çin bir sahtecilik cenneti ve Çinlilerin çok az bir kısmı 50-80 dolarlık orjinal forma alabilecek güçteler. NBA bile Çin pazarında 3 yıllık hedeflerinin 6.yıl geride kalmış olmasına rağmen 85% gerisinde iken futbolun işi çok daha zor. Sadece büyük firmaların Çin pazarındaki reklam harcamaları ve promosyonları için ayırdıkları paralar bu dev futbol takımlarına orada maç yaptırır. Örneklediğiniz Sheffield Unt. takımının 2006 yılından bu yana en büyük iki gelir kalemi 2007 de Phil Jagielkayı 4milyon pound a Everton'a satmak ve aynı yıl o parayla 4milyon pound a aldığı James Beattie yi 2009 da 3,5milyon pound a Stoke a satmasıdır. 2006 da yukseldikleri Premier League'den aynı sezon sonu 2007 de Championship e düşüp hala orada mücadele eden bir takımın bu saçma sapan HongKong kupasına sponsorlukla ve Chengdu takımının(16takımlı ligin 14.sü) sahibi olmakla ne kazandığını merak ediyorum. Hatta resmi web sitesinin neden Çince seçeneği sunmadığını da merak ediyorum. Bence Çin çok kötü bir örnek ve endüstriyel sporun futbolun başına açtığı ciddi bir felaket.
Yorum Gönder